Merenkurkun Energiaväylästä sähköä


Merenkurkun alueelle, Suomen ja Ruotsin väliin, voitaisiin rakentaa vihreän sähkön tuotantoon tehokas Energiaväylä. Sähkön tuotanto olisi nykyisillä ideoilla viiden (5) keskikokoisen ydinvoimalan suurusluokkaa (5000 megawattia). Väylän kustantaisi suomalais-ruotsalaisten yhteinen energiayhtiöiden konserni, joka tuon sähköenergian saisi myydäkseen. Energian hintaetu ydinvoimaan verrattuna on suuri, se ei merestä otettuna maksa mitään.



Tarvittaessa energiaväylän sivutuotteena olisi mahdollista rakentaa kiinteä yhteys Vaasan ja Uumajan välille. Asfalttitie joka olisi rakennettu siltojen ja keinosaarien päälle. Keskikohdasta mentäisiin n. 15 kilometrin matka vedenalaista tunnelia. Väylän varrelle kasvaisi todennäköisesti myös vahva matkailuturismi ja sen mukaiset palvelut tulisikin heti suunnitella ja rakentaa alueelle. Hotellia, ravintoloita, erillaisia matkailijoita palvelevia palveluja kuten veneily/laiva liikennettä heille jotka haluavat kokea elämysretkiä kauniissa maailman perintöalueen saaristossamme.

Kuvassa kiinalaisten rakennustyyliä
Sillan ja teknologian yhteiskustannus voidaan kattaa yksityisellä pääomarahoituksella. Verorahoja tähän ei tarvita. Valtioiden (Suomi / Ruotsi) kanssa solmitaan vuokrasopimus maa-ja merialueista.

Sillan kautta liikennöinti Suomen ja Ruotsin välillä helpottuisi oleellisesti. Molempian rannikoiden talousalueet kokisivat valtavaa kasvua ja kuljetukset maiden välillä ja pidemmällekin helpottuisivat ratkaisevasti nykyisestä. Tutkimukset tukevat aina talouskasvua tämänkaltaisten isojen hankkeiden valmistuttua.

Liikennemaksut sillalla tulee pitää alhaisina. Ruotsin ja Tanskan välisellä sillalla maksu on luokkaa 100 euroa per ajoneuvo. Siitä on jo pian 30 vuotta, kun tuo silta Tanskan salmen yli tehtiin ja liikennemäärät siellä on niin suuret että toista siltaa suunnitellaan jo lujaa. Tanska päätti hiljattain rakentaa sillan myös Saksaan. Siinä ei hetkeäkään Tanskan hallitus epäröinyt. Kun epäröivä Saksan hallitus ei halunnut laittaa rahaa siltaan, niin Tanska, tietäen mitä silta tuo, laittoi siihen kaiken itse. Tuon jo pitäisi todistaa kuinka siltoja ja niiden vaikutuksia Tanskassa arvostetaan tänään.

Kaunis auringonlasku sillan takana
Mutta elämä on näin että ensin ei uskota ja sitten jälkeenpäin ihmetellään miksei sitä tehty jo aiemmin.

Mitään ei olisi koskaan saavutettu ellei olisi uskallettu unelmoida vähän suuremmistakin.

Kiitos mielenkiinnostasi ideaa kohtaan.


Klaus Berg

8 kommenttia:

Ilkka Hyttinen kirjoitti...

Muuten tosi hyvä idea mutta siltamaksut korkeintaan 20 € - 30 €...
Terveisin
Ilkka Hyttinen
Jämijärvi

Klaus Kristian Berg kirjoitti...

Jos se minusta on kiinni niin maksu on 10 euroa.

Anonyymi kirjoitti...

Joko lopullinen raportti on tullut ? ja onko tullut muita uutisia koskien siltaa ?

Anonyymi kirjoitti...

Ajatus on hyvä perusperiaatteeltaan ja tarvitsee kehittyvää ajatusta. Tärkein on sen kauaskantoisuus ja kestävyys. Ydinvoima on todella tuhoisa ja mielestäni voitaisiin hyvinkin käyttää kansallista rahoitustakin ja mm eläkevarojenkin sijoittamista pitkätuottoiseen projektiin eli onnea matkalle ja toivon että hanke saa myötätuulta kansalaisilta, valtioilta, kunnilta jne jne.

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä Idea.
Mutta...etusivulla mainitaan: "se ei merestä otettuna maksa mitään"

Mutta maksaahan se: rakennetaan silta, rakennetaan tunneli, varustetaan silta laitteistolla, rakennetaan sähkönsiirto, tehdään tarkat selvitykset ja tutkimukset,...

Anonyymi kirjoitti...

Niin se maksaa ydinvoimalankin rakentaminen ja verkon tekeminen. Ei tässä kukaan kuvittele ettei laitosten tekeminen maksa mitään, mutta raaka-aineesta eli energiasta ei makseta mitään merellä.

Anonyymi kirjoitti...

No huh huh, mulla ei ainakaan veronmaksajan roolissa ole varaa subventoida enää yhtään tuulivatkainta, jonka elinkaarensa aikana tuottama energia ei riitä edes ko. myllyn pystyttämiseen!

Anonyymi kirjoitti...

Näin käytänönläheisenä ihmisenä tuntuu tuo maamassojen siirto Suomen olosuhteissa aika huikealle, jos vielä saaria, tuulimyllyjä, hotelleja ynnä muuta rakennetaan.... vesi on sameaa pitkään ja kauas:D
Muutoinki nuo ympäristövaikutukset ei liene edes kuviteltavissakaan...
Onko olemassa mitään laskelmia kuinka paljon maa-aineksia siirretään ja mistä ne saadaan?

Toinen asia mikä tulee mieleen on tuo silta/tiehankkeen talvikunnossapito, lienee haastavaa ja kustannuksia lisäävää varsinkin kun talvella ei liene liikennemäärätkään kummoisia.... se kaunis kesä jonka turistit ehkä haluais keskellä merta viettää on aika lyhyt